کد مطلب:49677
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا در بعضي روايات گفته شده كه زنازاده رستگار نمي شود؟
مدلول روايت ياد شده اين نيست كه هر زنازاده اي به طور حتمي و در هر شرايطي به جهنم خواهد رفت. به عبارت ديگر اين گونه روايات نه كليت دارد و نه حتميت. مقصود از اين روايت يك اصل علمي بسيار مهم است و آن «مسأله تأثيرات تكويني كنش هاي آدمي برديگران» است؛ يعني، همان طور كه ويژگي هاي فيزيولوژيك و جسماني والدين در ساختار جسماني فرزند نقش دارد و آن را به گونه خاصي مي آرايد، ويژگي هاي روحي، معنوي و رفتاري نيز تأثيرات خاص خود را دارد و ساختار روحي، رواني و معنوي خاصي را پديد مي آورد. آميزش گناه آلود، گرايش قوي تري نسبت به گناه در فرزند ايجاد مي كند و در نتيجه اين گرايش شديدتر، احتمال وقوع گناه و نزديك شدن به آتش دوزخ در او بيشتر مي شود. بنابراين زنازاده نيز مانند ديگران داراي اراده و قدرت انتخاب و نيز داراي عقل و هوش و فطرت الهي است؛ ولي در عين حال، گناه گرايي در او بيشتر مي باشد. اكنون اگر او برخلاف سائقه شديد غريزي، به حكم عقل، شرع و فطرت تن نهاد، پاداشي افزون تر از ديگران دارد؛ زيرا مبارزه جدي تري با نفس كرده است. در نتيجه مي توان گفت كه اولاً او نيز مسلوب الاراده در برابر گناه نيست و ثانياً اگر كار نيك و ترك گناه كند، نزد خدا مأجور است و از آتش دور خواهد بود. ليكن به طور متوسط درصد نيك سيرتان آنها كمتر است و نزديكي آنها به آتش دوزخ بيشتر. از اين رو پيامبر(ص) هشدار داده اند تا ديگران به وقت رفتار جنسي، خود را تحت كنترل و انضباط شرعي درآورند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.